Trondheim | Norges teknologihovedstad | 08. Nytt mekka for gamere
1355
page-template-default,page,page-id-1355,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Heftig. Jotunheimen tilbyr monstermaskiner som kjører de nyeste og aller mest ressurskrevende spillene lekende lett.

Nytt mekka for gamere

Norges største gamingsenter ble nylig etablert i en av de gamle bryggene i Trondheim. Det er investert store summer i utstyr og infrastruktur. 100 av de kraftigste gaming-pcene til en butikkpris på rundt 45.000 kroner per stykk og en 10 GB internettlinje gir en flott gamingopplevelse for alle som tar turen innom.
TEKST OG FOTO Jan-Are Hansen

Vi tar en prat med Tommy Pedersen, styreleder i Jotunheimen, noen måneder etter åpning. Hvordan har det gått så langt?

– Det har vært en spennende åpning, og vi er helt nye i markedet. Det finnes ingen tilsvarende konsepter i Norge. Samtidig vet vi at dette har vært etterspurt lenge i Trondheim. Både av ihuga gamere og de som er litt mer tilfeldig opptatt av dataspill, fastslår han.

Jotunheimen ønsker å være et tilbud for alle der det sosiale står i sentrum, og derfor er barområdet og servering en viktig del av dette.

– Vi har vært rammet av Covid-pandemien som de fleste rundt oss, men håper vi skal kunne trykke på for fullt fremover. Forhåpentligvis er vi ferdige med det jeg vil beskrive som et motbakkeløp med begrensninger, skjenkestopp og smittevernstiltak, sier Pedersen, som åpnet dørene med 15 ansatte i staben.

 

Lav terskel

Jotunheimen e-sportsenter er nesten 750 kvadratmeter fordelt over to etasjer der spilling, arrangement, turneringer og streamingproduksjon står i sentrum. Det er over 12 meter bar, store mingleområder og lounge som også er en del av opplevelsen.

– Vi ønsker å bygge en lav terskel her. Være et sted der spillentusiaster og de som bare er nysgjerrige kan møtes, understreker Pedersen, som tilbyr mer enn 200 forskjellige spilltitler.

Konseptet har eksistert i byen tidligere, men i langt mindre skala.

– Det har skjedd enormt mye innen gamingkulturen de siste årene. E-sport er i dag noe som spenner vidt på tvers av alder, bakgrunn og kjønn, mener Pedersen.

 

Folkefinansiert

Det er medlemmene i e-sport teamet Midgard med base i Trondheim, som står bak satsingen og som eier majoriteten av aksjene i Jotunheimen e-sport AS.

En stor del av oppstartskapitalen ble hentet inn i starten av 2021 gjennom en kampanje i Folkeinvest.

– Interessen var oppløftende stor. 296 personer tegnet seg aksjer til en verdi av fire millioner kroner i løpet av bare 36 timer, forklarer Pedersen.

Forretningsmodellen er tredelt: utleie av gaming-PC-er på time eller avtalebasis, servering og sponsorater.

Jotunheimen har også solide næringslivsaktører som blant annet SpareBank1 SMN, NTE og EC Dahls Eiendom i ryggen.

– Hvilke summer har dere budsjettert med det første året?

– Vi har som mål å omsette for om lag en million kroner i måneden. Det er et estimat, vi bryter tross alt helt ny grunn i Trondheim.

 

Kaster gamle stereotypier

Dataspillindustrien omsetter i dag globalt for 12.000 milliarder kroner årlig, og har passert filmindustrien med god margin. Flere hundretalls millioner ser på e-sport jevnlig, og enda flere spiller dataspill selv på forskjellige medium. Og Norge ligger høyt oppe på lista.

Bildet av dataspilleren som en kvisete tenåring med dårlige sosiale antenner bak en PC i kjelleren til foreldrene sine, er langt på vei visket ut.

– Den stereotypiske gameren eksisterer egentlig ikke lenger?

– Nei. Det kan like gjerne være en voksen kvinne som en guttunge, sier han.

Jotunheimen e-sport ønsker å rette seg mot både privat- og bedriftsmarkedet.

– Det er litt teambuilding i dette?

– Helt klart. Egne turninger i Counterstrike eller Fortnite for ansatte i en bedrift fikser vi lett, legger han til. Vi har også Sportradarligaen, en egen bedriftsliga for virksomhetene i Trøndelag.

 

Monstermaskiner

En heftig Core i9-11900k prosessor med åtte kjerner. Spenstige 32GB DDR4 Ram. Og selve rosinen i PC-pølsa – et NVIDIA GeForce RTX 3090 grafikkort. Dette er spesifikasjoner som gjør selv drevne spillentusiaster våte i blikket.

For den uinnvidde høres dette kanskje ut som oppramsing av tilfeldige tall og bokstaver, men det beskriver noen av komponentene i de 100 PC-ene som Jotunheimen har investert i.

Dette er monstermaskiner som kjører de nyeste og aller mest ressurskrevende spillene lekende lett.

– Vi har de råeste PC-ene som finnes i markedet, avslutter Pedersen fornøyd.

Ambisjoner. – Vi har som mål å omsette for om lag en million kroner i måneden. Det er et estimat, vi bryter tross alt helt ny grunn i Trondheim, sier Tommy Pedersen, styreleder i Jotunheimen e-sportsenter i Kjøpmannsgata. Her tilbys nesten 750 kvadratmeter fordelt over to etasjer der spilling, arrangement, turneringer og streamingproduksjon står i sentrum. Bar, mingleområder og lounge er også en del av opplevelsen.