Trondheim | Norges teknologihovedstad | 16. En app for alt
1363
page-template-default,page,page-id-1363,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Bussbilletter på telefonen er blant oppfinnelsene fra WTW.

En app for alt

Det begynte med en lang biltur og behov for noe å prate om. Nå er konsernet oppe i 100 millioner i omsetning, blant annet takket være verdens første billettapp for telefon.
AV Georg Mathisen

Det vi skal være best på, er samspillet mellom forbruker, teknologi og kunde, sier Trond Nordby. Gründeren er opptatt av å ta gode idéer og gjøre dem om til produkter som folk faktisk bruker. Mange har gode idéer, men de aller fleste er slikt som bare noen få har bruk for.

 

Wap og web

Husker du wap? Den første standarden som ga folk flest internett på mobiltelefonen? Like gammelt er både firmaet og firmanavnet. WTW står for «Wap the web». Det begynte i 1997, lenge før det fantes apper på en mobiltelefon.

– Rune Korshavn og jeg var på vei til Østerrike til VM i ballongflyging, med bil og tilhenger. Noe skal man snakke om, så det ble internett. Han kjente Erlend Våtevik, som var dataansvarlig på NTNU. Vi tre møttes på en pub her i Trondheim etterpå for å snakke om alle mulighetene med internett, sier han. Aage Bjertnæs og Christian Aune Thomassen kom også med på laget. Dagens eiere Korshavn, Thomassen og Nordby arbeider alle i selskapet.

 

Mobil siden 2001

De var enige om at internett kom til å bli stort, men at mobilt internett kom til å bli enda større.

– Vi har utviklet løsninger for mobil plattform siden 2001, forteller Nordby. Den gangen lå hovedkontoret i dokkestua til familien Nordby, med en takhøyde på én meter. Men om ikke annet så hadde i hvert fall WTW egen firmaballong.

Det første produktet utviklet de for avisbransjen. En SMS-responsløsning, og senere publiseringsløsninger for telefonen. Etter hvert utvidet WTW til flere bransjer, og SMS-løsningene ble supplert med apper.

Verdens første

– Da Iphone kom, hadde vi to kunder på SMS-billettering for buss. Vi brukte en million på å bygge en app. Så skulle vi selge den til Gråkallbanen og fikk igjen 10 000 kroner, smiler Trond Nordby.

Det gjorde at trikkelinjen i Trondheim fikk det som trolig var verdens første billettapp.

– I 2007 løste fylkesordfører Tore O. Sandvik første SMS-billett på Gråkallbanen, forteller Nordby.

Appen var forut for sin tid på flere måter. Allerede da kunne brukerne se akkurat hvor trikken befant seg til enhver tid.

 

Skrytebilletter

De første årene solgte appen mange billetter selv når det ikke gikk trikk. Folk syntes det var så morsomt med appen på telefonen at de ville vise den frem.

I dag har WTW levert billettappene til AtB i Trøndelag, Skyss i Vestland, Farte i Telemark, Snelandia i Finnmark og flere av de andre norske kollektivselskapene.

– Vi driver også på med parkeringssystemer. Dermed kan vi også ha en løsning for park and ride: Du kan kombinere bussen med å parkere bilen. Det er mange som lar være å ta bussen fordi de ikke vet om det er ledige parkeringsplasser der de skal ta bussen fra. Nå kan de se det, sier Trond Nordby. En betalingsløsning for havneavgift er også blant produktene fra trondheimsselskapet.

 

Får tak i legen

Helserespons ble det neste for programvareselskapet. Her var det også personlige erfaringer som lå bak:

– Jeg skulle ha allergimedisin og prøvde å ringe fastlegen min. Der kom jeg ikke gjennom. Da jeg kom til legen, spurte jeg om det ikke ville vært bedre å ha en enklere løsning. Noen måneder senere var vi i gang med Helserespons. Plutselig var det veldig enkelt å komme i kontakt med legekontoret sitt, sier han.

Nå er pasientdialogsystemet størst på markedet.

 

Mest tilgjengelig

– Vi har cirka 1100 kunder. Det er veldig handy for å fjerne telefonkøen på et legekontor. Køen har nesten vært et folkehelseproblem. Ni av de ti fastlegekontorene i Norge som har best tilgjengelighet, bruker Helserespons, sier Nordby. Det viste en test som Forbrukerrådet har gjort.

– Vi har gjort det mulig å få time samme dag og fjernet ventetiden på fastlegekontorene, sier han.

Et annet helseprodukt er Pasientpost. Den digitale postkassen for helse er laget slik at legekontoret skal kunne sende pasienten sensitiv informasjon, som for eksempel svar på prøver, i en egen postkasse.

– Det er et veldig voksende produkt i helseverdenen og kan leses av over fire millioner pasienter, ifølge Nordby.

 

Fintech og e-penger

Bak det hele har WTW fått tillatelse til å bygge opp sitt eget epengeforetak, Onesettle.

– Tanken bak ligger i ordet. Vi tilbyr kunden å få betalinger fra både Vipps, faktura og kort i ett oppgjør. I stedet for at en bedrift må gjøre avtale med alle disse aktørene, får de alt i én pakke, mens vi har avtalene, forklarer han.

 

Kredittkortet som billett

Neste skritt i utviklingen er å la forbrukerne bruke kredittkortet sitt som billett på bussen. Her er det Skyss i Bergen som er kommet lengst:

– Før har mobilnummeret ditt vært viktig for kontroll av billetten. Nå kan du også bruke kredittkortnummeret ditt som billettbærer. Om du har kjøpt billetten på automat, app eller nettbutikk, spiller ingen rolle – det er nok med kredittkortet som bevis, sier Nordby,

– Når vi fristiller dette fra mobilnummeret og det ene formatet, får det mye videre anvendelse.

Trond Nordby er ellers ikke så glad i å snakke om de store innovasjonene. Han har mer tro på de små, de som kommer hele tiden.

– Det er ikke bestandig de store nyhetene som er nyheten. Det er heller den videreutviklingen du har i produktet hele tiden. De små tingene i appen som gjør at du får en enklere reise, sier han.

 

Trøndere kan

Nordby er egentlig utdannet sivilingeniør på bygg.

– NTH, som det het da, var en god skole for å lære seg å løse problemer, akkurat som NTNU er det nå. Det er en god grunnskole i problemløsing. Det har jeg hatt stor glede av. Er du opptatt av produktet, som du helst skal være, så er det en veldig fin bakgrunn, mener han.

Dessuten synes han Trondheim er en flott by å drive innovasjon i, rett og slett fordi det er så mange mennesker som kan så mye forskjellig.

– Her er det ikke den ting du ikke kan få tilgang på. Det skyldes selvfølgelig NTNU: Vi har masse folk som kan fryktelig mye. Det er lett å ivareta teknologien og produktene her. Vi har kanskje ikke vært best i klassen på å markedsføre oss, men det jobber vi med å forbedre, sier han.

– Vi planlegger for kraftig vekst de neste årene og trenger flere gode hoder for å utvikle produktene våre videre. Da er vi på rett sted, og det er ikke den ting du ikke kan få løst, sier Trond Nordby.

WTW AS

  • Etablert: 1987
  • Antall ansatte: 40
  • Hovedkontor: Trondheim
  • Avdelinger: Oslo, Lund i Sverige
  • Daglig leder: Henning Grønman.
  • Eiere: Christian Aune Thomassen, Trond Nordby og Rune Korshavn
  • Omsetning 2021: 100 millioner kroner (beregnet for WTW Holding-konsernet)
  • Resultat 2021: 16 millioner kroner (ikke revidert ennå)
Alle de tre eierne arbeider i WTW til daglig – Trond Nordby (til venstre) og Christian Aune Thomassen er to av dem.
Ni av de ti fastlegekontorene i Norge som har best tilgjengelighet, bruker Helserespons.